Для ВАС, батьки! Психологічна готовність дитини до школи
Я пропоную Вам замислитися над словами: «Дитина (не) готова до школи». Яку дитину можна назвати готовою до навчання у школі?
З першим шкільним дзвоником у дитини починається нове життя, до якого їй треба бути психологічно готовою, а ще володіти побутовими навичками.
Психологічна готовність до навчання у школі не полягає в умінні читати й писати. Дітям до школи читання і письмо у кращому разі не шкодять, цифри й літери сприймаються ними як чергова частинка навколишнього світу, і діти швидко втрачають до них інтерес. Психологічна готовність до школи – вона демонструє, наскільки успішно дитина впорається з роллю школяра. Ця роль вимагає від першокласника певного рівня розвитку особистісних і вольових якостей, які лежать в основі цього показника. Без них дитина може втратити мотивацію, насилу розуміти шкільні предмети, їй буде складно розвиватися інтелектуально, спілкуватися з однолітками та вчителями.
Також головний пріоритет у питанні освіти дитини на етапі підготовки до школи, як і всього періоду дошкільного дитинства, має належати загальному розвитку дитини. Саме це забезпечує подальшу успішність навчання дитини у школі й означає, що дорослі повинні піклуватися насамперед про те, щоб у першокласників були сформовані загальні здібності та якості особистості, необхідні для здійснення принципово нової для них навчальної діяльності.
Серед головних складових поняття «готовність до школи» — розвиток допитливості й пізнавальної активності дитини, вміння самостійно думати і вирішувати прості розумові завдання.
Які компоненти психологічної готовності до навчання у школі?
Фізіологічна готовність означає достатній рівень розвитку психофізіологічних (рівень сформованості дрібної моторики), фізіологічних (ріст, вага, кількість постійних зубів) й анатомо-морфологічних функцій і структур дитячого організму, стан здоров’я (фізіологічна зрілість). Цей рівень повинен забезпечити витримування дитиною відповідних навантажень і стимулювати до подальшого розвитку.
Інтелектуальна готовність передбачає сформованість уваги, розвинену пам’ять, мислительні операції аналізу, синтезу, узагальнення. Вміння спостерігати, порівнювати, робити прості висновки. До 6-7 років дитина повинна знати свою адресу, назву міста, де мешкає, назву країни та її столицю; ім’я та по батькові батьків, де вони працюють. Повинна знати пори року, їх послідовність й основні ознаки, назви місяців, дні тижня; основні види дерев, квітів, розрізняти домашніх і диких тварин, орієнтуватися в часі, просторі, найближчому оточенні. Також сюди віднесемо і певні вміння та навички розумової діяльності – рахувати, правильно тримати олівець або ручку тощо.
Мотиваційна готовність – це бажання школяра прийняти нову для нього соціальну роль, бажання вчитися, позитивно ставитися до навчання, школи, прагнення йти до школи. Для цього важливо, щоб школа подобалася своєю діяльністю – навчанням.
Емоційно-вольова готовність забезпечує регуляцію поведінки дитини, вміння стримувати свої надмірні емоційні прояви, що заважають навчальному процесу, а також долати труднощі, проявляти певну цілеспрямованість і наполегливість, довільність психічних процесів, навички самостійності, організованості, зосередженості тощо.
Комунікативна готовність (або соціальна) передбачає сформованість вміння спілкуватися з оточуючими – як з іншими дітьми, так і з дорослими. Це вкрай важлива складова, наявність якої зумовлює психологічний комфорт дитини, що йде до школи і тому вільно почувається в класі – знає, що її люблять, з нею хочуть дружити, спілкуватися на перервах, тобто приймають, визнають, поважають. А це залежить від її комунікативних та особистісних якостей.
Це основні складові психологічної готовності до навчання у школі.
Рівень розвитку психологічної готовності дитини до шкільного навчання є дуже важливим показником і тому практичним психологом в ЗДО проводиться дослідження психологічної готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі у лютому-березні. Індивідуальна діагностика рівня психологічної готовності (та окремих її елементів) дозволяє більш змістовно і продуктивно підходити до вирішення завдань, формування навчальної діяльності дитини, а отже, і подальшого її розвитку.
Для батьків пропоную тест, який допоможе визначити готовність дорослих до шкільного навчання своїх дітей.
Тест «Чи готові ви віддати дитину до школи?»
- Мені здається, що моя дитина навчатиметься гірше за інших дітей.
- Я побоююся, що моя дитина часто ображатиме інших дітей.
- На мій погляд, чотири уроки – це непомірне навантаження на малюка.
- Важко бути впевненим, що вчителі молодших класів добре розуміють дітей.
- Дитина може спокійно вчитися тільки в тому випадку, коли вчителька – його рідна мати.
- Важко уявити, що першокласник може швидко навчитися читати, писати, рахувати.
- Мені здається, що діти в цьому віці ще не здатні дружити.
- Боюся навіть думати про те, що моя дитина залишиться без денного сну.
- Моя дитина часто плаче, коли до неї звертається доросла незнайома людина.
- Моя дитина ніколи не ходила у дитячий садок і весь час проводила з матусею.
- Початкова школа, на мою думку, рідко здатна навчити чогось дитину.
- Я побоююся, що однокласники глузуватимуть з моєї дитини.
- Мій малюк значно слабший за своїх однолітків.
- Боюся, вчителька не зможе правильно оцінити успіхи кожної дитини.
- Моя дитина часто каже: «Мамо, ми підемо до школи разом!»
За кожну відповідь «так» – 1 бал, «ні» – 0 балів. А тепер підрахуйте, скільки відповідей «так» ви дали на запитання і яка сума балів.
Результати:
– до 4 балів – це означає, що у вас є всі підстави оптимістично чекати 1 вересня (Ви самі достатньо готові до шкільного життя вашої дитини);
– 5-10 балів – краще підготуватися до можливих труднощів зазделегідь;
– 10 балів і більше – було б непогано порадитися з практичним психологом. Зверніться за консультацією.
Що потрібно знати і вміти дитині, яка йде до школи.
- Своє ім’я, по-батькові та прізвище.
- Свій вік.
- Свою домашню адресу.
- Своє місто.
- Країну, в якій живе.
- Прізвище, ім’я, по-батькові батьків, їх професії.
- Пори року (послідовність, місяці, основні прикмети кожної пори року, загадки та вірші про пори року).
- Домашніх тварин та їх дитинчат.
- Диких тварин наших лісів, тропічних країн, півночі, їх повадки.
- Транспорт наземний, водний, повітряний.
- Розрізняти одяг, взуття та головні убори.
- Зимуючих та перелітних птахів; овочі, фрукти та ягоди.
- Знати і вміти розповідати українські народні казки.
- Розрізняти і правильно називати площинні геометричні фігури: коло, квадрат, прямокутник, трикутник, овал.
- Вільно орієнтуватися в просторі й на аркуші паперу (права-ліва сторона, вверх – вниз).
- Вміти повно і послідовно переказувати прослухану розповідь, скласти розповідь по картинці.
- Запам’ятати і назвати 6-10 предметів, картинок, слів.
- Розрізняти приголосні та голосні звуки.
- Розподіляти слова на склади за допомогою ударів, кроків, за кількістю голосних звуків.
- Визначати кількість і послідовність звуків у словах, типу «мак», «будинок», «сани», «зуби».
Кожна дитина індивідуальна, спостерігаючи, спілкуючись, граючи з дитиною, ви знайдете оптимальний баланс знань, умінь та навичок, що дозволять дитині почуватися у школі успішною.
«Бути готовим до школи вже сьогодні – не значить уміти читати, писати, рахувати. Бути готовим до школи – значить бути готовим усьому цьому навчитися».
Л.Венгер
Бажаю Вам успіхів!