Телевізор та комп’ютер у житті дитини.
Шановні батьки, до Вашої уваги підбірка порад та рекомендацій якщо Ваша дитина багато часу проводить перед телевізором чи комп’ютером.
18.05.2022
Рекомендації батькам щодо захисту психологічного здоров’я дитини від негативного впливу телебачення
Не дозволяйте дитині віком до двох років дивитися телепередачі.
Обмежуйте час перегляду телепередач дитиною віком до семи років — не більше двох годин на день.
Визначайте в сім’ї правила перегляду телепередач, наприклад «Ні» телевізору під час їжі!».
Не встановлюйте телевізор у дитячій кімнаті.
Переглядайте телепередачі разом із дитиною та обговорюйте їх: запитуйте дитину про її враження, міркування, висловлюйте свої почуття, думки, цікавтеся ставленням дитини до побаченого.
Здійснюйте моніторинг телепередач, які дивиться ваша дитина, зокрема:
- запобігайте перегляду фільмів, телепередач зі сценами насильства та еротики;
- обирайте для перегляду телепередачі з позитивними персонажами.
Аналізуйте спільно з дитиною комерційний характер телереклами, формуйте критичне ставлення до пропонованого у відеоролику. Пояснюйте дитині різницю між «хочу» і «потрібно». Дитина дошкільного віку спроможна усвідомити, що реклама чинить певний вплив на людину, нав’язливо пропонуючи, наприклад, речі, у яких насправді потреби немає.
Будьте відповідальною рольовою моделлю: дитина будує свою поведінку, беручи приклад насамперед із вас, зокрема й переймаючи ваші звички.
Уникайте присутності дитини під час перегляду телепередач, що містять зміст для дорослої аудиторії.
Вимикайте телевізор, якщо його ніхто не дивиться, бо вплив його триває.
Домовляйтеся з рідними (чи нянею) щодо того, як наповнювати час дитини — що робити, у які ігри гратися, чим займатися з дитиною.
19.05.2022
Як «безболісно» обмежити час, який діти проводять перед телевізором
Часто обмеження батьками тривалості перегляду телепередач викликає в дітей обурення, незгоду, плач. Аби цього не сталося, потрібно завчасно домовитися з дітьми про те, скільки часу впродовж дня та тижня вони можуть витрачати на це заняття. Доцільно також узгодити список мультфільмів та телепередач, які діти можуть переглядати в той чи той день.
Дітям дошкільного віку рекомендують дивитися телевізор не довше 30 хв. на день і ліпше ділити цей час на дві частини. Якщо ліміт перевищено, слід зробити перерву. Наприклад, відволікти дитину іншими справами, щоб наступного дня не вмикати телевізор зовсім. Або ж нагадати їй про раніше встановлене правило, за якого перевищення часу, проведеного за переглядом телевізора, зумовлює скорочення його перегляду наступного дня або збільшення кількості певних завдань, до яких у дитини немає достатньої мотивації.
Утім, якщо в сім’ї кілька дітей різного віку, доволі поширеним явищем є суперечки щодо того, хто та як довго дивитиметься телевізор. Уникнути капризування молодшої дитини з того приводу що старша більше часу проводить перед телевізором, можливо. Варто лише так упорядкувати розклад дня дітей, аби час, відведений для перегляду телепередач старшої дитини, збігався з прогулянкою, заняттями, денним сном молодшої. А у вихідні замість перегляду телевізора значно ліпше планувати активні форми проведення часу за участю всіх членів родини.
Дуже важливою в цій ситуації є позиція батьків. Щоб уникнути невдоволення з боку меншої дитини, батьки мають встановити вдома чіткі правила перегляду телевізора й пояснити, чому ці правила для дітей різного віку неоднакові. Відповідно, старшу дитину батьки мають попросити не вихвалятися перед молодшими сестричкою чи братиком своїми привілеями, інакше їх обох чекатиме адекватне до ситуації покарання. Визначене покарання обов’язково має бути конкретизованим та відповідати особливостям поведінки кожного з дітей.
Як бачимо, «безболісно» обмежити час, який діти проводять перед телевізором, нескладно. Варто лише обрати для цього правильний підхід.
20.05.2022
Профілактика комп’ютерної залежності у дитини
- Дотримуйтеся чіткого режиму. Тривалість «спілкування» з комп’ютером для дошкільника — 20-30 хв. на день. На сльози, капризування та скарги дитини реагуйте спокійно й терпляче, пояснюйте необхідність чергування розваг за комп’ютером з іншими, важливішими справами.
- Заохочуйте та хваліть дитину. Саме похвала — один із «чарівних ключів», що відкривають двері у внутрішній світ дитини. Хваліть її за вимиту тарілку, вміння самостійно вдягатися, за дружню та спокійну гру з іншими дітьми. У комп’ютерних іграх закладено безліч заохочень, які діти не отримують від батьків. Комп’ютер не втомлюється відзначати здібності та надзвичайність дитини. Він спокійно реагує навіть на програш і помилки, у той час як дорослі нервують і картають дитину за її невдачі.
- Будьте зразком для наслідування. Не порушуйте правил які встановлюєте для дитини. Вони мають бути однаковими для всіх членів родини. Проаналізуйте, чи не залежні ви самі від комп’ютера. Подолайте цю свою звичку — і вона ніколи не виникне у вашої дитини.
- Контролюйте зайнятість дитини. Залучайте її до виконання домашніх обов’язків. Зробіть традицією сімейне читання, грайте з дитиною в настільні ігри, пригадайте ігри зі свого дитинства та зацікавте ними дитину. Спонукайте її до ігор на свіжому повітрі.
- Контролюйте роботу дитини за комп’ютером. Важливо чітко контролювати, в які комп’ютерні ігри грає дитина, і відстежувати будь-які відхилення в її поведінці після того, як гру закінчено.
Так, якщо, погравши, дитина стала дратівливою, збудженою, погано засинає, – це вказує на те, що або було перевищено час гри, або гра не підходить дитині.
Віддавайте перевагу розвивальним іграм і сайтам. Обговорюйте з дитиною ігри, в які їй було б, на вашу думку, корисніше грати.
Встановіть спеціальні мережеві фільтри і спеціалізоване програмне забезпечення, що дасть змогу контролювати й лімітувати взаємодію дитини з комп’ютером.
23.05.2022
Як визначити ступінь залежності дитини від комп’ютера
Аби виявити ступінь залежності дитини від комп’ютера, проведіть простий тест. У момент, коли дитина сидить за комп’ютером (грає), зверніться до неї із будь-яким проханням наприклад: «Допоможи мені, будь ласка, зробити подарунок для бабусі» або «Допоможи мені будь ласка, зібрати розсипані намистинки». Залежно від того, у який спосіб відреагує дитина на ваше прохання, оцініть ступінь її комп’ютерної залежності.
Способи реагування дитини:
- варіант А. Дитина легко відгукується на прохання, може захопитися допомогою, а потім «переключитися» на іншу справу і забути про комп’ютер – повна свобода від комп’ютерної залежності на момент тестування;
- варіант Б. Дитина відгукується з другого-третього разу, неохоче виконує прохання, демонструє невдоволення, сперечається — перший ступінь залежності або початковий етап другого ступеня залежності;
- варіант В. Дитина не відгукується на прохання дорослого, гру не перериває — залежність другого ступеня. Ризик переходу на третій ступінь.
Якщо дитина поводиться так, як описано у варіантах Б або В, необхідно через деякий час (наступного дня) звернутися до дитини з аргументованим проханням, наприклад: «Синку, допоможи мені, будь ласка. Я одна впоратися не можу. Мені потрібна твоя допомога! Будь ласка, перерви своє заняття і допоможи мені».
Якщо реакція на прохання буде аналогічною, що й за першої спроби, то можна зробити остаточний висновок про наявність у дитини комп’ютерної залежності й необхідність надання їй кваліфікованої допомоги фахівця.