ОСВІТНЯ ПРОГРАМА ЗДО на 2021-2022 н.р
Управління освіти Конотопської міської ради
Конотопський дошкільний навчальний заклад(ясла-садок)№7
« Золотий ключик»
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
Конотопський дошкільний навчальний заклад
(ясла-садок)№7 « Золотий ключик»
Конотопської міської ради
Сумської області
на 2021 /2022 навчальний рік
|
ЗМІСТ
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
РОЗДІЛ І. Умови забезпечення якості дошкільної освіти у ЗДО №7
1.1 Нормативно-правове забезпечення освітньої діяльності закладу
дошкільної освіти.
1.2 Режим роботи закладу
РОЗДІЛ ІІ. Пріоритети змістовного наповнення освітнього процесу
на 2021-2022 навчальний рік.
2.1 Пріоритетні завдання на літній період 2022 року.
РОЗДІЛ ІІІ. Умови забезпечення якості дошкільної освіти.
3.1 Кадрове забезпечення.
3.2 Використання інноваційних технологій в роботі педагогів у
2021-2022 н.р.
3.3 Середовище ЗДО № 7.
3.4 Внутрішня система забезпечення якості освіти.
РОЗДІЛ IV. Особливості організації освітнього процесу.
4.1 Мета та завдання.
4.2 Програмно-методичне забезпечення освітньої діяльності.
4.3 Види і типи занять.
4.4 Орієнтовний розподіл навантаження на дитину на тиждень. 16
РОЗДІЛ V. Моніторинг показників компетентності дітей за
освітніми напрямами Базового компоненту дошкільної освіти.
РОЗДІЛ VI. Портрет випускника
6.1 Показники компетентності
6.2 Наступність ЗДО та ЗЗСО.
РОЗДІЛ VII. Права та обв’язки здобувачів освіти і батьків
здобувачів освіти.
РОЗДІЛ VIII. Партнерська взаємодія педагогів та батьків.
РОЗДІЛ ІX. Основні показники реалізації освітньої програм
Вступ
Відповідно до статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту» Конотопський дошкільний навчальний заклад(ясла-садок)№7 « Золотий ключик» у 2021/2022 навчальному році спрямовує діяльність на забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.
Освітня програма Конотопського дошкільного навчального закладу(ясла-садок)№7 « Золотий ключик» Конотопської міської ради Сумської області (далі – ЗДО №7) на 2021/2022 навчальний рік розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» та згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 33 від 12.01.2021 (Державного стандарту) нова редакція.
Освітня програма окреслює підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення вихованцями обов’язкових результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.
Освітня програма визначає:
- загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності);
- перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічну послідовність їх реалізації;
- форми організації освітнього процесу;
- систему внутрішнього забезпечення якості освіти.
Зміст освітньої програми передбачає:
- формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
- виховання елементів природо-доцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
- утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;
- розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.
Мета і завдання освітньої програми:
- забезпечення якісної організації та здійснення освітнього процесу в ЗДО №7;
- створення умов, комфортних для розвитку пізнавальних і психічних процесів дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі;
- забезпечення реалізації можливостей і здібностей кожної дитини;
- створення в групах атмосфери гуманного та доброзичливого ставлення до всіх вихованців, що сприятиме вихованню у них товариськості, доброзичливості, допитливості, ініціативності, формуванню самостійності і творчості;
- турбота про здоров’я, емоційне благополуччя та своєчасний всебічний розвиток кожної дитини;
- максимальне використання різноманітних видів дитячої діяльності, їх інтеграція задля підвищення ефективності освітнього процесу;
- творча організація (креативність) освітнього процесу;
- варіативність використання навчального матеріалу з метою розвитку творчості з урахуванням інтересів і здібностей кожної дитини;
- забезпечення шанобливого ставлення до результатів дитячої творчості;
- єдність підходів до виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти та сім’ї;
- забезпечення наступності між закладом дошкільної освіти та початковою школою, що виключає розумові та фізичні перевантаження у змісті освіти дітей дошкільного віку;
- організація психолого-педагогічної підтримки дітей у відповідності з їх віковими та індивідуальними особливостями і здібностями, розвиток здібностей і творчого потенціалу кожної дитини як суб’єкта відносин з самим собою, іншими дітьми, дорослими та світом;
- забезпечення психолого-педагогічної підтримки сім’ї та підвищення компетентності батьків у питаннях розвитку освіти, охорони і зміцнення здоров’я дітей;
- корекційно-розвивальна робота, що забезпечує своєчасну спеціалізовану допомогу в освоєнні змісту навчання і корекцію вад мовлення дітей в умовах закладу дошкільної освіти;
- підвищення професійної майстерності педагогів дошкільної освіти;
- розвиток комунікативно-мовленнєвої компетенції та логіко-математичної.
Організація освітнього процесу в ЗДО №7 у 2021/2022 навчальному році буде здійснюватися відповідно до власної концепції за пріоритетними напрямами:
– гуманітарний;
– фізкультурно-оздоровчий
-інформаційної медіаграмотності
та буде спрямована на реалізацію таких завдань:
- Оптимізувати роботу по реалізації завдань інноваційного освітнього проєкту
« Науково-методичні засади впровадження медіаосвіти в освітній процес ЗДО».
- Продовжувати роботу щодо підвищення рівня культури українського мовлення дошкільників як основи формування національно- патріотичних почуттів, відповідно до завдань Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
- Забезпечити роботу по створенню й підтримці сучасного освітнього простору, сприятливого для гармонійного розвитку особистості дошкільника як гаранту готовності до Нової української школи та реалізації індивідуальних творчих потреб кожної дитини
- Продовжувати розширювати і оновлювати форми, види та зміст співпраці з родинами, забезпечувати прозорість і відкритість роботи закладу через контент веб-сайту, спільнот відкритих груп в соціальній мережі Facebоok.
Педагоги ЗДО №7 забезпечують засвоєння здобувачами освіти обов’язкового мінімуму змісту дошкільної освіти на рівні вимог Базового компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної освіти України.
Обов’язковий мінімум передбачає:
- компетентнісний підхід до розвитку особистості, збалансованість набутих знань, умінь, навичок, сформованих бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової поведінки дитини;
- надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування у дітей узгоджувати особисті інтереси з колективними;
- формування у дітей цілісної, реалістичної картини світу, основ світогляду;
- забезпечення індивідуального особистісного розвитку.
- формування медіа грамотності у інформаційному просторі масмедіа.
Забезпечення наступності і перспективності в освітньому процесі між дошкільною і початковою освітою полягає у послідовності чинних програм розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку та освітньої програми початкової школи Нової української школи.
Формування позитивної мотивації здобувачів освіти до освітньої діяльності здійснюється через розвиток життєвих компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.
Розділ І
Загальний обсяг навантаження та очікувані
результати навчання здобувачів освіти
Освітній процес у Конотопському дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) №7 « Золотий ключик» Конотопської міської ради Сумської області здійснюється відповідно до програмно-методичного забезпечення та є єдиним комплексом освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів набуття компетентностей, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними освітніми комплексними та парціальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.
Відповідно до рішення педагогічної ради (протокол №1 «31» серпня 2021 року) освітній процес здійснюється за програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України та регіональними парціальними програмами.
Зміст інваріантної складової Базового компонента дошкільної освіти забезпечується через освітню програму від 2 до7 років « Дитина» (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист МОН України № 1/11-4960 від 23.07.2020 р.)
Організація освітнього процесу у спеціальних групах здійснюється за освітніми програмами для роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби , рекомендовані Міністерством освіти і науки України:
– програма «Корекційно-розвиткова робота з дітьми із загальним та фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення», автори: Кравцова І., Стахова Л. (лист ІМЗО від 05.07.2019 №22.1/12-Г-577).
– навчально-методичний посібник «Логопедичний практикум: подолання фонетико-фонематичного недорозвитку мовлення у дошкільників», автор Рібцун Ю.В. (лист ІМЗО від 21.12.2017 № 21.1/12-Г-837);
Варіативна складова Базового компонента дошкільної освіти реалізується через роботу гуртків та інтеграцію змісту парціальних програм у різні види діяльності.
У 2021/2022 навчальному році буде продовжуватись використання парціальних програм для інтеграції їх змісту у різні види діяльності:
1.«Радість творчості», програма художньо-естетичного розвитку дітей раннього та дошкільного віку (авт. Борщ Р.М., Самойлик Д.В.). Схвалено для використання в дошкільних навчальних закладах комісією з дошкільної педагогіки і психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (лист ІІТЗО від 25. 05. 2012 р. № Г-106)
2.«Про себе треба знати, про себе треба дбати», програма з основи здоров`я та
безпеки жттєдіяльності дітей віком від 3 до 6 років (авт.Лохвицька Л.В.). Схвалено для використання в дошкільних навчальних закладах Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІМЗО від 04.12.2018 №22.1/12-Г-1049)
3.«Грайлик», програма з організації театралізованої діяльності в дошкільному
навчальному закладі (авт. Березіна О.М., Гніровська О.З., Линник Т.А.). Схвалено для використання в дошкільних навчальних закладах комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 31.03.2014 № 14.1/12-Г-501)
4.«Казкова фізкультура», програма з фізичного виховання дітей раннього та
дошкільного віку (авт. Єфименко М.М.). Схвалено для використання в дошкільних навчальних закладах комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 09.07.2019 №22.1/12-Г-627);
- «Скарбниця моралі», програма з морального виховання дітей дошкільного віку (Л.Лохвицька).Схвалено для використання в дошкільних навчальних закладахкомісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 25.07.2014 № 14.1/12-Г-1359)
Також у закладі дошкільної освіти надаються додаткові освітні послуги (гуртки:платної послуги: хореографія,англійська мова) у межах гранично допустимого навантаження дитини (за згодою батьків дитини або осіб, які їх замінюють, за рахунок коштів батьків або осіб, які їх замінюють, фізичних та юридичних осіб на основі угоди між батьками або особами, які їх замінюють, та закладом дошкільної освіти):
– хореографія . Програма хореографічної діяльності дітей від 3-х 7-ми років. Дитяча хореографія. Навчально-методичний посібник, автор Шевчук А.С. (лист ІІТЗО від 05.05.2015 №14.1/12-Г-255);
Мова навчання та виховання дітей українська.
Реалізація завдань національно-патріотичного виховання дошкільників здійснюється шляхом інтеграції завдань у різні види діяльності при проведені занять з дітьми згідно з парціальною програмою «Україна – моя Батьківщина». Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку, автор: Каплуновська О.М. (лист ІМЗО від 25.03.2016 № 2.1/12-Г-85).
Планування та організація життєдіяльності у ЗДО здійснюється за регламентом життєдіяльністі дошкільника з урахуванням принципу планування за видами діяльності
У 2021/2022 навчальному році у ЗДО №7 функціонуватимуть такі групи:
3 групи раннього віку (від 2-х до 3-х років) – 5-денний робочий тиждень;
3 групи молодшого віку (від 3-х до 4-х років) – 5-денний робочий тиждень;
2 групи –середнього дошкільного віку (від 4-х до 5-ти років)
4 групи -старшого дошкільного віку (від 5-ти до 6-ти (7) років)
– 5-денний робочий тиждень;
2 групи старшого дошкільного віку логопедичні віку (від 5-ти до 6-ти (7) років)
– 5-денний робочий тиждень;
З метою реалізації Базового компонента дошкільної освіти, вищезазначених освітніх програм та відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності», листа МОН України від 30.07.2020 року №1/9-411 «Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти у 2021-2022 н.р.» навчальному році в ЗДО загальний обсяг тижневого навантаження за віковими групами становитиме:
Розподіл занять на тиждень
у 2021/2022 навчальному році у групах з 10,5 – годинним перебуванням
(5-денний робочий тиждень) за програмою «Дитина »,рекомендованою МОН України (Лист МОН України №1/11 -4960 від 23.07.2020)
Розподіл занять на тиждень
у 2021/2022 навчальному році у групах загального розвитку
Орієнтовні види діяльності за освітніми лініями | Орієнтовна кількість занять на тиждень за віковими групами | ||||
перша молодша (від 2 до 3 років) |
друга молодша (від 3 до 4 років) |
середня (від 4 до 5 років) |
старша (від 5 до 6 (7) років) |
||
Ознайомлення із соціумом | 1 | 2 | 2 | 2 | |
Ознайомлення з природним довкіллям | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо)2 | 3 | 3 | 4 | 4 | |
Сенсорний розвиток | 2 | – | – | – | |
Логіко-математичний розвиток | – | 1 | 1 | 2 | |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Здоров’я та фізичний розвиток3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Загальна кількість занять на тиждень | 10 | 10 | 11 | 13 | |
Додаткові освітні послуги на вибір батьків 4 | – | – | 2 | 2 | |
Максимальна кількість занять на тиждень | 10 | 11 | 15 | 17 | |
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах) ** | 1,4 | 3,5
|
5,3
|
7,08
|
Примітки:
- Заняття з мовленнєвого спілкування планується таким чином: у молодшій,у середній та старшій групах 1 заняття на тиждень може бути проведено за рахунок кількості занять з художньо-продуктивної діяльності та інтегрування з заняттями ознайомлення з соціумом та природним довкіллям,
2.Художньо-продуктивна діяльність (образотворча) може проводитися у другу половину дня у дошкільних групах , як СХД (4-ий, 5-ий, 6-ий р. ж.).
3 Години, передбачені для фізкультурних занять, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей. Фізкультурні заняття можуть проводитися у другу половину дня у дошкільних (4-ий, 5-ий, 6-ий р. ж.) групах.
4.Заняття гуртків у групах проводяться в ІІ половину дня. Гуртки платної послуги (англійський, хореографія) діти відвідують за побажанням батьків та у відведений час, що передбачени регламентом ЗДО. Кількість занять на тиждень не перевищує гранично допустиме навчальне навантаження на дитину.
**. Максимально допустима кількість занять у першій половині дня в молодшій та двох, усередній, старшій – трьох організованих навчальних занять. Зменшення навантаження на дітей відбувається за рахунок проведення інтегрованих занять, під час яких реалізуються завдання занять різних типів.
Розподіл навантаження на тиждень на дитину
у спеціальній групі для дітей з порушенням мовлення
закладу дошкільної освіти (ясла-садок) №7 на 2021/2022 навчальний рік
Види діяльності за освітніми лініями | Кількість занять на тиждень у старшій (від 5 до 6(7) років логопедичних групах А,Б. |
Ознайомлення із соціумом | 2 |
Ознайомлення з природним довкіллям | 1 |
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо)1 | 4 |
Сенсорний розвиток | – |
Логіко-математичний розвиток | 1 |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування | 2 |
Здоров’я та фізичний розвиток | 2 |
Корекція порушень мовленнєвого розвитку, формування здатності здійснювати комунікацію в різних сферах спілкування 2
|
Завдання корекції порушень мовленнєвого розвитку, формування здатності здійснювати комунікацію в різних сферах спілкування
інтегруються в усі види діяльності дітей протягом дня: ігрову, трудову, навчальну |
Загальна кількість занять на тиждень | 14 |
Максимальна кількість занять на тиждень | 20 |
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах)3 | 8.3
|
Примітки:
1 – Передбачає заняття з музичної, образотворчої діяльності, художньої літератури. Театралізована діяльність присутня протягом дня як самостійний вид діяльності чи включена в різні заняття для реалізації їх програмових завдань. 1 заняття на тиждень із художньої літератури проводиться за рахунок кількості занять з художньо-продуктивної діяльності.
2– Передбачає корекцію порушень мовленнєвого розвитку у дітей в предметно-практичних діях під час фронтальних, корекційних під групових та індивідуальних занять.
3 – Максимально допустиме навчальне навантаження визначають шляхом множення загальної кількості занять на тиждень, відведених на вивчення освітніх ліній у віковій групі, на тривалість заняття залежно від віку вихованців.
Розділ ІІ
Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній,
логічна послідовність їх вивчення
Зміст освітнього процесу в ЗДО у 2021/2022 навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх ліній Базового компонента:
Освітня лінія | Зміст освітнього процесу |
Особистість дитини | Передбачає:
– формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності; – виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності. На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка. |
Дитина в соціумі
|
Передбачає:
формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з’являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об’єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства. |
Дитина в природному довкіллі
|
Передбачає:
природничу освіченість через наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування. Містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля. |
Мовлення дитини | Передбачає:
засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв’язку» для одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до понятійно-абстрактного. Мовленнєве виховання забезпечує духовно-емоційний розвиток дитини через органічний зв’язок із національним вихованням. Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови. |
Дитина у світі
мистецтва |
Передбачає:
формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання. |
Гра дитини | Передбачає:
розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Гра забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню дружніх, партнерських стосунків та ігрових об’єднань за інтересами, спонукає до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації, висловлювання власних оцінно-етичних суджень. |
Дитина в сенсорно-
пізнавальному просторі |
Передбачає:
сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях.
|
Реалізуючи вищезазначений зміст освітнього процесу, педагогічні працівники забезпечують досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у освітніх програмах, зазначених у розділі І.
Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти у ЗДО №7 визначено зміст і структуру освітнього процесу за інваріантною складовою.
Інваріантна складова змісту дошкільної освіти сформована на державному рівні і є обов’язковою. Інваріантну частину змісту освіти систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за вище названими освітніми лініями. У закладі забезпечується неперервність змісту освітніх ліній, а також наступність дошкільної та початкової ланок. Виключення з інваріантної частини будь-якої з освітніх ліній порушує цілісність розвитку дитини на рівні дошкільної освіти і наступність її в початковій школі.
Організація життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх ліній, що включені до інваріантної складової, дає змогу забезпечити належний рівень соціально-особистісного розвитку дітей раннього та дошкільного віку в структурі неперервної освіти.
Дотримання змісту, взаємозв’язку та логічної послідовності реалізації освітніх ліній Базового компоненту забезпечується та відображається у перспективному та календарному плануванні освітнього процесу.
З метою підвищення якості освітнього процесу у 2021/2022 навчальному році в ЗДО використовуються інноваційні педагогічні технології, а саме:
№ | ЗМІСТ РОБОТИ | Група | Вихователь |
1 |
Впроваджувати в практику роботи технологію піскотерапії (автори К.Юнг, М.Ловендфелд). | раннього віку Б |
Ляховченко Л.В. |
2 |
Впроваджувати в практику роботи інноваційну технологію «Духовно-моральний розвиток за спадщиною В.Сухомлинського» |
молодшого вікуБ |
Валах Л.П. |
3 | Впроваджувати в практику роботи методику Х.Кьюізенера (палички) як засіб пізнання логіки і математики в дошкільному віці. | середнього віку Б |
Шило С.В.
|
4. | Впроваджувати в практику роботи інноваційну технологію
« Казкотерапія» |
середнього віку А | Герасименко О.Ю. |
5 | Впроваджувати в практику роботи елементи інноваційної технології
« Педагогіка М.Монтессорі» |
раннього віку Б | Паляниця С.В. |
6 | Впровадження медіаосвіти в ЗДО | Старшого віку В | Хармак Ю.М,
Панченко Н.М. |
7. | Використовувати в фізкультурно – оздоровчій роботі з дітьми елементи методики фізичного виховання Е.Вільчковського, та елементи театру фізичного розвитку М. Єфіменко. |
загального розвитку |
фізкерівник Романова О.В. |
8 | Використання кінетичного піску в розвиваючих і діагностичних заходах з дітьми дошкільного віку | Всі групи | Огієнко О.М.,практичний психолог |
9 | Методика навчання дітей розповіданню за схемою (О.Білан,К.Крутій) | Логопедична А | Заруба О.М. |
10 | Технологія « Дитяче дослідження як метод навчання старших дошкільників» (А.Савенков) | Логопедична Б | Шелюк.О.М. |
Очікувані результати навчання здобувачів освіти
Очікуваними результатами освітнього процесу є набуття компетентностей, що визначені за усіма освітніми лініями Базового компонента та комплексними і парціальними програмами, за якими здійснюється освітній процес.
Набуття різних видів компетентностей дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності (ігровій – провідній для дітей дошкільного віку); руховій; природничій; предметній; образотворчій; музичній; театральній; літературній; сенсорно-пізнавальній; мовленнєвій; трудовій і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. На кінець навчального року формується модель випускника кожної групи.
Рівень сформованості компетентностей різних вікових груп з’ясовується у процесі здійснення моніторингу рівня засвоєння програмового матеріалу дітьми раннього та дошкільного віку, отримання антропометричних даних та встановлення рівня нервово-психічного розвитку дітей раннього віку в процесі спостереження за життєдіяльністю дітей.
Метою моніторингу є вивчення стану реалізації завдань Базового
компонента дошкільної освіти, стану організації освітнього процесу в ЗДО
Завдання моніторингового дослідження:
- Виявити якість практичної реалізації завдань Базового компоненту
дошкільної освіти та отримати об’єктивну інформацію про якість дошкільної
освіти, а також прогнозувати її розвиток.
- Дослідити рівень засвоєння програмового матеріалу дошкільниками
відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти та освітньої програми
ДНЗ.
- Провести порівняльний аналіз відповідності фактичних результатів
освітньої діяльності ДНЗ прикінцевій меті – вимогам Державних стандартів
дошкільної освіти та освітньої програми.
- Визначити чинники, які сприяють покращенню виконання освітньої
програми в ЗДО
- Надати рекомендації педагогам та батькам дошкільників стосовно
визначення шляхів покращення якості дошкільної освіти, спираючись на
результати моніторингу.
Моніторинг здійснюється згідно освітньої програми « Дитина» від 2 до 7 років, Інструктивно-методичного листа «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі», методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу з дітьми старшого дошкільного віку та інших нормативних документів в галузі дошкільної освіти.
Інструментарієм здійснення моніторингу є: «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти» методичний посібник,2017 рік (Т. Киричук, О. Кулик, Н. Шаповал);
карти спостереження та кваліметричні моделі (регіональні моніторингові дослідження та кваліметрична модель Єльникової Г.В. (лист МОНУ від 06.11.2015 № 1/9-535 «Щодо визначення рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку за допомогою кваліметричної моделі»).
За результатами здійснення моніторингових процедур педагоги планують корекційну діяльність з дітьми раннього та дошкільного віку, а також індивідуальну роботу.
ЗДО №7 здійснює планування методичної роботи також з урахуванням цих результатів.
Розділ ІІІ
Форми організації освітнього процесу
Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програма ЗДО визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а також форми його організації.
Термін навчання. Навчальний рік у Конотопському дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) №7 « Золотий ключик» Конотопської міської ради Сумської області починається 1 вересня 2021 року і закінчується 31 травня 2022 року, оздоровчий період (під час якого освітня робота здійснюється відповідно до інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України) – з 1 червня по 31 серпня 2022 року.
Організоване навчання у формі занять проводиться, починаючи з 3-го року життя. Тривалість занять становить:
- у І молодшій групі – не більше 10-15хвилин;
- у ІІ молодшій групі – не більше 15-20 хвилин;
- у середній групі – 20-25 хвилин;
- у старшій групі – 25-30 хвилин.
- Інтегровані заняття -35-40хв.
Тривалість перерв між заняттями становить не менш 10 хвилин.
Тривалість проведення гурткової роботи – 15–25 хвилин залежно від віку дітей.
Регламент роботи для груп повного дня: 10,5 годин ,5-ти денний робочий час
З метою досягнення очікуваних результатів навчання (набуття компетентностей) у 2021/2022 навчальному році педагогами закладу будуть проводитися різні форми організації освітнього процесу, у тому числі заняття різних типів. Для якісної організації освітнього процесу проводяться такі заняття (за типами):
- фронтальні, колективні (з усіма дітьми групи);
- групові (10-12 дітей);
- індивідуально-групові (4-6 дітей);
- індивідуальні (1-4 дитини).
За дидактичними цілями у всіх вікових групах організовуються такі види занять:
- заняття із засвоєння дітьми нових знань;
- заняття із закріплення і систематизації досвіду дітей;
- контрольні заняття.
За специфікою поєднання змісту та форм роботи в межах заняття проводяться такі заняття:
- інтегровані;
- комплексні.
Інтеграція сприяє значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) та істотно знижує навчальне навантаження на дітей.
Освітня діяльність у групах планується як у I-й, так і у II-й половині дня відповідно до регламенту життєдіяльності дітей на тиждень. У другій половині дня можуть плануватися заняття з художньо-продуктивної діяльності та фізичного розвитку, плануються розваги, літературні,прородо-екологічні вікторини, КВК, Брейн-ринг, тощо. Весь освітній процес організовується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.
- У ЗДО №7 планування освітнього процесу здійснюється за видами діяльності(ігрова, трудова, комунікативна, пізнавальна, рухова, навчальна) з урахуванням усіх ліній розвитку та змісту сфер життєдіяльності, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу, обєднання темою дня всіх видів дитячої життєдіяльності.
Тип заняття обирає та уточнює педагог (вихователь, музичний керівник, інструктор з фізкультури, вчитель-логопед та ін. ) самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених в освітніх програмах.
Робота педагогічних працівників регламентується перспективним планом, який є основним для вихователя, і може складатися на місяць або 1-2 тижні, або 1 чи декілька днів і затверджується педагогічною радою, враховуючи досвід роботи вихователів, обізнаність з вимогами програми тощо. Обов’язкова умова в плануванні освітньої роботи з дітьми – участь обох вихователів вікової групи. Перспективні плани розробляються, як правило, у вигляді сіток. У перспективних планах на початку кожного місяця обов’язково передбачається комплекс ранкової гімнастики на два тижні (з ускладненням на другий тиждень), гігієнічна гімнастика, робота з батьками, за необхідності – інші форми роботи.
Педагогам надається право при плануванні проявляти творчість, ініціативу, враховуючи сучасні вимоги до розвитку дітей дошкільного віку.
Принципами календарного планування є: послідовність у викладенні матеріалу, чіткість поставлених завдань, відповідність форм роботи віковим та індивідуальним особливостям дітей, різноманітність видів діяльності тощо.
У першій половині дня ,щоб не перевантажувати дітей організованими формами діяльності (заняттями), педагоги рівномірно розподіляють види активності за основними лініями розвитку протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей.
План передбачає види дитячої діяльності, як організованої педагогом так і самостійної (продуктивну працю, художню діяльність, гру, спілкування та ін.); індивідуальну роботу з дітьми (новачками, тими хто часто хворіє, має різні проблеми тощо).
Робота музичних керівників, інструкторів з фізичної культури, вихователів з образотворчої діяльності та інших педагогічних працівників планується окремо для кожної вікової групи. Ці плани узгоджуються з планами роботи вихователів.
Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Окрім занять, проводяться інші форми спеціально організованої освітньої діяльності:
- ігри (дидактичні, сюжетно-рольові, рухливі, театралізовані, ігри з піском та водою та ін.);
- спостереження;
- пошуково-дослідницька діяльність;
- екскурсії;
- театралізована діяльність;
- трудова діяльність;
- тощо.
Крім спеціально організованої освітньої діяльності, передбачається самостійна діяльність дітей: ігрова, художня, фізична.
За окремим планом педагоги здійснюють індивідуальну роботу з дітьми.
Фізичне виховання дітей передбачає проведення:
- ранкової гімнастики;
- гімнастики пробудження;
- занять фізичною культурою;
- рухливих ігор та ігор спортивного характеру;
- загартування;
- фізкультурних хвилинок під час занять;
- фізкультурних пауз між заняттями;
- фізкультурних комплексів під час денної прогулянки (пішохідний перехід);
- оздоровчих заходів.
Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться з раннього віку.
З метою реалізації варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти у ЗДО проводиться гурткова робота за інтересами дітей. Її мета: задовольняти потреби й зацікавленості дитини до певного виду діяльності, розвивати її природні, загальні та спеціальні здібності; активізувати дитячу творчість, своєчасно виявляти обдарованість.
Вищезазначені форми організації освітнього процесу ЗДО реалізуються в рамках:
- плану роботи Конотопського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №7 « Золотий ключик» Конотопської міської ради Сумської області
- регламенту роботи груп та ЗДО №7.
За окремим планом у закладі організовується оздоровлення дітей, під час якого освітній процес організовується в наступних формах:
- ранкова гімнастика та гімнастика пробудження;
- дозований біг, ходьба по траві, піску, по «доріжці здоров’я», обливання ніг прохолодною водою;
- рухливі та спортивні ігри;
- процедури прийняття сонячних та повітряних ванн;
- екскурсії, цільові прогулянки;
- продуктивні види діяльності;
- ігри з водою, піском;
- конструкторські та творчі ігри;
- пошуково-дослідницька діяльність;
- організація трудової діяльності;
- літературні розваги, конкурси малюнків;
- змагання, різноманітні конкурси, естафети.
З метою забезпечення єдиних вимог і наступності сімейного і суспільного виховання, надання психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, підтримки різнобічного розвитку дітей, які виховуються в умовах сім’ї, ЗДО №7 організовано роботу консультативного центру.
Основні форми діяльності консультативного центру:
- організація лекторіїв, індивідуальних і групових консультацій для батьків або осіб, які їх замінюють;
- організація заочного консультування через листування, в телефонному режимі, через організацію роботи сайту закладу дошкільної освіти.
Консультативний центр здійснює консультативну допомогу батькам або особам, які їх замінюють, із питань:
- соціалізації дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
- вікових, психофізіологічних особливості дітей;
- психологічної готовності до навчання у школі;
- профілактики відхилень у фізичному, психічному і соціальному розвитку дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
- організації ігрової діяльності;
- організації харчування дітей вдома;
- створення умов для за загартування і оздоровлення;
- соціального захисту дітей із різних категорій сімей.
Робота з батьками або особами, які їх замінюють і дітьми (віком від 3 до 5 років) проводиться підгрупами та індивідуально за річним планом роботи.
Організація психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, будується на основі інтеграції діяльності спеціалістів консультативного центру: вихователів, практичного психолога, медичного працівника.
Також з метою поширення серед батьків психолого-педагогічних та фізіологічних знань про дітей раннього та дошкільного віку, доступності здобуття дошкільної освіти педагогічний колектив ЗДО здійснює соціально-педагогічний патронат сімей, діти яких за станом здоров’я та інших причин не відвідують ЗДО, але проживають на його території обслуговування.
Розділ ІV
Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти
Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до статті 41 Закону України «Про освіту». Вона включає:
- політики та процедури забезпечення якості освіти;
- систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;
- забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;
- створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування.
Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності.
Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України з урахуванням: цілей та пріоритетів розвитку закладу дошкільної освіти; типу закладу, місцезнаходження, умов діяльності.
До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.
Рекомендації щодо створення внутрішньої системи
забезпечення якості освіти
Мета внутрішньої системи забезпечення якості освіти: постійне та послідовне підвищенні якості освіти на основі відстеження динаміки показників освітньої діяльності та освітніх процесів у ЗДО.
Завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти:
1.Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів у ЗДО.
2.Здійснення вимірювання показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО та оцінка їх динаміки.
3.Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатами оцінювання показників освітньої діяльності та освітніх процесів.
4.Надання допомоги учасникам освітнього процесу щодо підвищення якості освіти.
Напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання
якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО
(див. таблицю)
Напрями, показники для оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО визначаються за результатами аналізу діяльності закладу освіти за минулий навчальний рік та анкетування педагогічних працівників, батьків вихованців щодо якості провадження освітньої діяльності в ЗДО.
Методами збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО є: вивчення документації, спостереження, опитування (анкетування, інтерв’ювання) усіх учасників освітнього процесу (педагогічних працівників, дітей, батьків вихованців) та спостереження за дітьми в різних видах діяльності. А також медико-педагогічний контроль за фізичним розвитком та станом здоров’я дітей на заняттях з фізкультури (система медичних і педагогічних спостережень, аналіз ефективності використання засобів і методів фізичного виховання).
Зміни та доповнення до напрямів, показників, методів збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності й управлінських процесів у ЗДО схвалюються відповідним рішенням педагогічної ради та затверджуються наказом керівника закладу.
Таблиця
Орієнтовні напрями, показники, методу збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО
Напрям оцінювання | Показники | Методи збору інформації | Термін проведення |
Освітнє середовище | Забезпечення ЗДО (спортивного, музичного залів, груп) обладнанням відповідно до Типового переліку | Спостереження | |
Забезпечення навчально-наочними посібниками та іграшками відповідно до Типового переліку | Спостереження | ||
Стан території та приміщень. Відповідність санітарно-гігієнічним вимогам | Спостереження, вивчення документації | ||
Дотримання вимог безпеки життєдіяльності вихованців та охорони праці працівників | Спостереження, вивчення документації | ||
Створення умов для дітей з особливими потребами | Спостереження, вивчення документації | ||
Освітня діяльність | Якість планування в ЗДО | Вивчення документації | |
Діяльність керівника ЗДО | Опитування, вивчення документації | ||
Система внутрішнього моніторингу | Вивчення документації | ||
Організація та здійснення освітнього процесу в ЗДО | Спостереження вивчення документації | ||
Рівень реалізації компетентнісного підходу | Спостереження оцінка, вивчення документації | ||
Діяльність вихователя | Спостереження, вивчення документації | ||
Організація та здійснення методичної роботи | Вивчення документації | ||
Співпраця з батьками вихованців | Опитування, вивчення документації | ||
Результати освітньої діяльності | Рівень засвоєння вихованцями старших груп вимог БКДО за освітніми лініями | Спостереження |
Основні політики забезпечення якості освітньої діяльності
та якості освіти в ЗДО
Основними політиками забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ЗДО є:
- забезпечення публічної інформації про діяльність закладу освіти (ст. 30 Закону України «Про освіту»);
- дотримання принципів академічної доброчесності у діяльності педагогічних працівників (ст. 42 Закону України «Про освіту»);
- запобігання та протидія булінгу (цькуванню);
- створення умов щодо професійного зростання педагогічних працівників (постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (зі змінами).
Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО
Основними процедурами вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО визначено:
- відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;
- внутрішній моніторинг якості освіти;
- самооцінювання освітньої діяльності.
Відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку здійснюється відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. У якості інструментарію використовуються картами спостереження.
Для забезпечення об’єктивності та достовірності даних важливо дотримуватись принципів академічної доброчесності, у тому числі справедливого оцінювання.
Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється відповідно до статті 48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти». Для проведення внутрішнього моніторингу розробляється відповідна програма.
Самооцінювання освітньої діяльності включає:
- самооцінку показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО;
- оцінювання педагогічними працівниками своєї діяльності.
Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти
- Отримання об’єктивних даних про якість освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО.
- Підвищення якості освіти в ЗДО на основі прийняття ефективних управлінських рішень.
- Створення атмосфери довіри до ЗДО серед педагогічних працівників та батьків вихованців.